Vzmetenje pri gorskih kolesih

Vzmetenje pri gorskih kolesih

Ena od ključnih lastnosti pri izbiri primernega gorskega kolesa je vrsta vzmetenja, kar bistveno vpliva na to, kako bomo kolo na zahtevnem terenu nadzorovali. Vzmetenje namreč močno prispeva k blaženju tresljajev, zato gorsko kolo lažje obvladujemo, posledično pa je vožnja varnejša in udobnejša.

Tehnologija vzmetenja je v zadnjih letih izjemno napredovala, gorska kolesa pa so se vse bolj specializirala. Posledica tega je, da danes ločimo gorska kolesa brez vzmetenja, s sprednjim vzmetenjem in s polnim vzmetenjem. Pa poglejmo, v čem je bistvena razlika med njimi.

Gorska kolesa brez vzmetenja (rigid)

Glavna značilnost gorskih koles brez vzmetenja je, da so toga in popolnoma brez vzmeti, ki bi blažile tresljaje. Morda bi si kdo mislil, da gre za najbolj razširjen tip gorskih koles, vendar temu danes ni več tako. Tovrstna kolesa so sicer zelo enostavna za vzdrževanje in običajno tudi cenejša od ostalih, vendar kolesarji raje posegajo po gorskih kolesih z vzmetenjem, saj so za vožnjo udobnejša.

Treking kolo brez vzmetenja Specialized Sirrus X 4.0
Treking kolo brez vzmetenja Specialized Sirrus X 4.0 – na voljo v Extreme Vital

V splošnem velja, da je skoraj večina robustnih koles brez vzmetenja, saj so kolesarji ugotovili, da široke gume in nizek pritisk v njih zagotavljata vse potrebno za absorpcijo tresljajev na cesti.

Gorska kolesa s sprednjim vzmetenjem (hardtail)

Gorska kolesa s sprednjim vzmetenjem imajo spredaj vilice z vzmetmi, ki absorbirajo udarce na sprednjem kolesu, na zadnjem delu pa so brez vzmeti, zato jim pravimo tudi hardtail kolesa. Tovrstna kolesa so običajno cenejša od gorskih koles s polnim vzmetenjem in imajo tudi manj gibljivih delov, kar pomeni, da so enostavnejša za vzdrževanje. Danes ima večina koles tega tipa funkcijo zaklepanja vzmeti, ki jo uporabimo takrat, ko želimo imeti popolnoma togo gorsko kolo.

Hardtail gorsko kolo Scott Aspect 920
Hardtail gorsko kolo Scott Aspect 920 – na voljo v Extreme Vital

Gorska kolesa s sprednjim vzmetenjem so zlasti priljubljena v dirkah v olimpijskem krosu, saj nudijo neposrednejši prenos moči med pedalom in zadnjo pnevmatiko. To pomeni, da bo vožnja navkreber lažja, spust pa še vedno dovolj udoben in varen. So najboljša izbira za vse tiste, ki iščete gorsko kolo za vse vrste terenov, kot so gozdne poti, makadam ali poljski kolovozi, in se običajno z njimi odpravljate na daljše kolesarske ture. Za ta tip koles je značilno tudi manj zahtevno vzdrževanje ter nizka cena.

Gorska kolesa s polnim vzmetenjem (full suspension)

Na trgu je ogromno različnih gorskih koles s polnim vzmetenjem, princip delovanja pri vseh pa je identičen – vsi imajo namreč vzmetenje na sprednjih vilicah in tudi amortizer na zadnjemu delu kolesa z namenom absorpcije udarcev. To drastično zmanjša vpliv na kolesarja, izboljša oprijem in nudi prijetnejšo ter udobnejšo vožnjo.

Full suspension gorsko kolo Norco Range A2 29
Full suspension gorsko kolo Norco Range A2 29 – na voljo v Extreme Vital

Gorska kolesa s polnim vzmetenjem lahko ublažijo ogromno udarcev in lukenj na cesti, vendar se pri vzponih izgubi kar nekaj energije. Posledica tega je, da ima večina tovrstnih koles danes funkcijo zaklepanja zadnjega vzmetenja, s čimer se izboljša prenos energije tekom vožnje navkreber in omogoča učinkovitejše vzpenjanje navzgor.

Zaradi vzmeti spredaj in zadaj so tovrstna kolesa nekoliko težja, zato jih kolesarji najraje uporabljajo za zahtevnejše spuste na razgibanem terenu, kjer ne manjka korenin in skalnih odsekov. Je pa potrebno vedeti, da so gorska kolesa s polnim vzmetenjem od vseh tudi najdražja.